Vieno – hääpukua etsivän morsiamen olohuone

sunnuntai 12. helmikuuta 2017

”Aloitetaan hääpäiväsi juhlistaminen jo tänään.”


Kuinka monessa hääpukuliikkeessä tarjotaan asiakkaalle ensimmäisenä lämmittäviä villasukkia? Mielestäni villasukkiin tiivistyy hyvin Vienon palveluajatus: tarjota kiireetöntä palvelua paikassa, jossa on niin rento tunnelma ja mukava miljöö, että tuntuu kuin astuisi kaupan sijaan jonkun kotiin. Vienon tunnuslause ”Aloitetaan hääpäiväsi juhlistaminen jo tänään” kuvaa sitä, kuinka yrittäjät hääpukuliikkeen takana haluavat muodostaa hääpuvun hankkimisesta kokemuksen, joka kasvattaa häähumua. 


Hääpukuliike Vieno  


Vieno on tammikuun alussa Helsinkiin avattu hääpukuliike. Vienon takana häärivä yrittäjäkaksikko Aino ja Jemina ovat aiemmin juhlapukuliikkeessä työskennelleitä vaatetusompelijoita, jotka päättivät toteuttaa unelmansa omasta hääpukuliikkeestä. ”Halusimme perustaa liikkeen, joka tarjoaa erinomaista, yksilöllistä palvelua ja todella keskittyy asiakkaaseen. Kaiken ytimessä on rauhallinen ja rento tunnelma, joka antaa meille aikaa mennä pintaa syvemmälle asiakkaan kanssa. Näytämme somessa usein kasvojamme, jotta asiakas tunnistaisi meidät ulkonäöltä tullessaan liikkeeseen.” 

Somessa tapahtuikin yrityksen alkumarkkinointi, sillä yrittäjät halusivat ottaa nuorekkaan ja persoonallisen näkökulman markkinoimiseen. Yrityksen ensimmäisillä messuilla Love me do:ssa monet tunnistivatkin Vienon juuri somesta tuttuna hääpukuliikkeenä. Aino ja Jemina uskovat heidän some-osaamisensa olevan yksi yrityksen vahvuuksista. Jemina kertoo, että oma yritys mahdollistaa ajattelemisen laatikon ulkopuolella ja omien ideoiden toteuttamisen asiakkaiden hyväksi. Aino ja Jemina esimerkiksi tarjoilevat alkoholitonta kuohuvaa morsiamelle, joka löytää oman hääpukunsa. Monesta hääpukuliikkeestä poiketen heidän liikkeessään saa kuvata ja kuvia saa myös jakaa. 


”Haluamme hääpuvun sovituksen olevan merkityksellinen hetki, joka rauhoitetaan.”



Vienon hääpukumerkkeihin lukeutuvat Innocentia, Marybride ja Elena Morar, joita ei saa muualta Suomesta. ”Meiltä saatavat hääpukumerkit ovat uusia alalla, joten niiden hinnoissa ei vielä näy brändilisää. Pukujen hinnat lähtevät noin tuhannesta eurosta ylöspäin.” Aino ja Jemina ovat perehtyneet merkkien valmistusprosesseihin ja tietävät esimerkiksi minkälaisia koneita pukujen valmistuksessa käytetään. He sanovat, että on tärkeä tuntea merkkien valmistajat hyvin: ”Esimerkiksi Innocentian henkilökunnan kanssa meillä on niin hyvät välit, että voimme saada vastauksen kysymykseen hetkessä chatin kautta. Jos asiakas esimerkiksi haluaa tietää kaavamuutoksen mahdollisuudesta, saamme vastauksen yleensä hyvin nopeasti.” Hääpukujen lisäksi Vienon palveluihin kuuluvat hunnut ja asusteet, sovituspalvelu sekä muutos- ja korjauspalvelu. Vaatetusompelijoina Aino ja Jemina tekevät muutokset ja korjaukset pukuihin itse. 

Aino ja Jemina kertovat työpäivien vaihtelevan suuresti, mutta sisältävän perusrutiineita: ”Ennen liikkeen avaamista hoidamme hallinnollisia asioita, järjestelemme liikettä, ompelemme ja valmistaudumme ajanvarauksilla tuleviin asiakkaisiin. Ideoimme postauksia someen ja toisinaan pidämme askartelupäiviä asusteiden parissa.” Yrittäjien mukaan työpäivät eivät tunnu pitkiltä, vaikka niiden pituus vaihtelee kahdeksan ja kahdentoista tunnin välillä. Töitä tehdään kuutena päivänä viikossa. ”Ei tämä oikeastaan edes tunnu työltä, kun saa työskennellä mukavan kaverin kanssa kodinomaisessa ympäristössä.”


”On upeaa pystyä työllistämään itsensä unelmatyöhönsä.”



Kysyin Ainolta ja Jeminalta, miltä tuntui ottaa askel yrittäjiksi. He kertovat kynnyksen olleen korkea: ”Suomessa tuntuu vallitsevan asenne, ettei kannata ryhtyä yrittäjiksi. Mekin ajattelimme pitkään, että ajatuksemme ovat pelkkää unelmointia, kunnes selvitimme, miten voisimme perustaa yrityksen ja huomasimme, että yritys ei enää olekaan ollenkaan mahdoton ajatus.” Aino ja Jemina kannustavat ihmisiä ryhtymään rohkeasti yrittäjiksi, sillä työ on iso osa elämää, josta pitää voida nauttia. ”Asiakkailta ja lähipiiriltä saadun hyvän palautteen voima on suuri. Olemme ylpeitä omasta yrityksestämme ja siitä, että voimme työllistää itse itsemme.” 


Yrityksen nimen takaa löytyy hauska tarina. Aino kertoo, että nimeksi haluttiin jokin suomalainen, kaunis ja vanhanaikainen sana, joka ääntyy kauniisti: ”Mietimme nimeä jokin aikaa, kunnes näin unessa Vieno -nimen. Aamulla mietin, miten saan Jeminan vakuutettua nimen toimivuudesta. Hän olikin ensin epäilevä, voiko vanhan mummon ensimmäisenä mieleen tuova nimi sopia nuorekkaalle hääpukuliikkeelle. Testasimme nimeä kavereillamme, ja kaikille tuli aina mieleen mummo.” Vieno kuitenkin istui yrittäjien suuhun ja he päättivät antaa nimelle uuden merkityksen: ”Vieno tarkoittaa herkkää ja hentoa. Vienosta tulee myös mieleen vieno hymy. Mietimme hymyileviä morsiamia, jotka löytävät unelmiensa puvun ja päätimme nimetä liikkeemme Vienoksi. Liikkeen värimaailma oli jo mietitty valmiiksi ja nimi sopi hyvin siihen.”


Mieluisa hääpuku ammattilaisen avustuksella


Hääpukuliikkeen omistajilta on pakko kysyä heidän näkökulmansa siihen, miksi hääpukuun kannattaa panostaa. Aino ja Jemina mainitsevat isoksi syyksi sen, että hääpukeutuminen eroaa todella paljon arkipukeutumisesta ja he ammattilaisina osaavat neuvoa, miten hääpuku puetaan ja minkälaisten alusvaatteiden kanssa. He myös huomauttavat, että hankkiessaan puvun asiantuntevasta liikkeestä morsian voi siirtää stressin pois itseltään ja antaa vastuun yrittäjille. Ammattilainen osaa katsoa, istuuko puku hyvin ja millaiset muutokset ovat mahdollisesti tarpeen. 

”Yhden päivän suunnittelua varten käytetään paljon aikaa ja energiaa, joten on tärkeää, että hääpuku on mieluinen ja istuu hyvin. Hääpuku on yksi elämän tärkeimmistä asuista ja tietyllä tavalla myös palkinto, kun siihen saa hääpäivänä kaiken uurastuksen jälkeen pukeutua.”


”On tärkeää, että puvusta tulee sellainen olo, että on kauneimmillaan.”



Aino ja Jemina kertovat liikkeensä pukuvalikoiman olevan trendikäs ja tarjoavan vaihtoehtoja kaikenlaisille morsiamille. Tällä hetkellä suosituimmissa puvuissa on pitkät hihat. Myös boheemiin tyyliin sopiva kevyt ja kapea tyllihelma on suosittu. Suomalainen morsian päätyy usein klassiseen, ajattomaan malliin. ”Tarkoituksenamme on pikkuhiljaa tuoda perusmalliston oheen muutamia erikoisempia pukuja, jotka ovat tyylikkäällä tavalla rohkeita.” Maailmalla muodissa ovat jo jonkin aikaa olleet sävytetyt puvut, esimerkiksi sinertävät ja vihertävät puvut. Uusimpina trendeinä nähtävissä on kaksiosaiset puvut ja kolmiulotteiset materiaalit. Suomeen trendit saapuvat hitaasti ja yrittäjillä pitääkin olla hyvä vainu siitä, minkälaista pukua asiakkaat hakevat: ”Kuuntelemme asiakkaita ja tilaamme puvut heitä ajatellen. Lisäksi haistelemme morsiamien toiveita esimerkiksi Facebookin hääryhmissä.”



Lopuksi kysyin vielä Ainolta ja Jeminalta, joko he ovat haaveilleet omista hääpuvuistaan. Aino kertoo, ettei taikauskon takia ole uskaltanut sovittaa hääpukuja: ”Usein asiakkaat kysyvät, että sovittelenko paljonkin hääpukuja ja yllättyvät kuulleessaan, etten ole koskaan sovittanut hääpukua. Jemina toimii mallinukkena, kun meille tulee uusia pukuja myyntiin.” Jemina sitä vastoin sovittelee pukuja mielellään ja onkin jo miettinyt, että hänen täytynee hankkia kaksi pukua, sillä valinta tulee olemaan vaikea: ”Haluan joko merenneitomallisen puvun tai boheemin pitsipuvun, jossa on kolme neljäsosaa hihat. Todennäköisesti kuitenkin teen puvun tai pukuni itse.”


Terveiset Elämäni päivä –blogin lukijoille


”Tervetuloa meille juhlistamaan hääpäivän odotusta. Meille on matala kynnys tulla. Ovikelloa on kylläkin pakko soittaa, mutta aina tulemme avaamaan oven hymyssä suin. Saa ja pitää tulla sisään asti.”




Vieno
Museokatu 44 B 40/41, 00100 Helsinki 
info@vienohelsinki.fi
040 778 8522

Jutun kuvat: Vieno 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Proudly designed by | mlekoshi Playground |