Vesipulloneuroosi

maanantai 5. syyskuuta 2016

Juon vettä todella paljon. Minulle ei tee tiukkaa noudattaa ravintosuositusten mukaista päivittäistä vedenjuontisuositusta, joka on 1-1,5 litraa päivässä. Päinvastoin, juon tuon määrän melkeinpä heti aamulla herättyäni.

Kuva

En lähde oikeastaan koskaan kotoa ilman vesipulloa. Vesipullosta on muodostunut minulle toteemieläin, jota ilman olen rauhaton. Vaikken joisikaan pullosta, minua rauhoittaa tieto, että tarvittaessa voin ottaa sen laukussani ja sammuttaa janon. Totuin kantamaan vesipulloa mukanani taidelukioaikoina, kun joka päivä oli laulutreenejä. Juomapullo liittyykin janon lisäksi myös siihen, että haluan kurkkuni olevan aina kostea. Vedenpuute aiheuttaa minulle päänsärkyä, ja senkin takia kuljetan aina vettä mukanani.

Milloin sitten juon vettä? Heti herättyäni juon kolmisen desiä, jonka lisäksi pari desiä, johon lioutan vitamiinitabletin. Eli siitä tulee jo puoli litraa. Aamupalalla juon puolilitraa vihreää teetä, minkä päälle juon pari-kolme desiä vettä. Siinä on siis yhteensä jo reipas litra vettä. Tosin itse ajattelen teetä ennemmin diureettina eli nesteitä poistavana juomana kuin kehoa nesteyttävänä juomana. Koen eniten janoa aamuisin ja siksi aamupäivän aikanakin kuluu reilusti vettä. Pidän puolen litran vesipullossa vettä, josta hörpin töitteni ja muiden puuhieni lomassa. Yleensä päivän mittaan juon kahdesta kolmeen puolen litran pullollista vettä. Lounaalla juon usein lasin maitoa ja lasin vettä. Iltapäivällä tai alkuillasta juon taas puoli litraa teetä, tällä kertaa kofeiinitonta. Juon aina ruokailun päätteeksi kaksi desiä vettä. Liikuntasuorituksen jälkeen juon janon tunteen mukaan vettä noin litran-puolitoista. Juon siis päivässä helposti yli kolme litraa vettä. Luojan kiitos, että Suomessa voi juoda vettä suoraan hanasta. Kauhea ajatella, miten paljon muuten vettä joutuisin kaupasta viikottain roudaamaan!

Kuva

En ole aina ollut tällainen vesijuoppo. Lapsena haastoimme itsemme äitini kanssa opettelemaan juomaan enemmän vettä, sillä molemmat joimme sitä ihan liian vähän. Muistan edelleen, kuinka paha olo siitä tuli. Äitini kanssa hörpimme vettä väkisin ja äitini lohdutti, että kunhan keho tottuu veteen, ei sen juomisesta tule enää paha olo. Ja kyllähän olo pikkuhiljaa helpotti, kun keho tottui suurempaan vesimäärään ja pikkuhiljaa alkoi vaatiakin sitä enemmän.

Olen toisinaan miettinyt, voiko juomastani vedenmäärästä olla jotakin haittaa. Olen kuitenkin päätynyt siihen, että koska en ravaa mitenkään erityisen paljon vessassa ja oloni on normaali, ei siitä ole minulle haittaa. Uskon myös vedensaantitarpeen olevan yksilöllinen asia. Esimerkiksi reipas kuukausi sitten kävin mieheni ja siskoni kanssa pomppimassa tunnin Rush -trampoliinipuistossa (oli muuten superhauskaa!). Hyppytunnin jälkeen minä join puolitoista litraa vettä ja olin silti janoinen, samaan aikaan kun mieheni ja siskoni taisivat juoda yhdet lasilliset.


Mennäänpä nyt vihdoin asiaan. Tarkoituksenani oli kirjoittaa pääasiassa siitä, että etsin paraikaa vesipulloa. Olen kyllästynyt käyttämään vesipullona vanhoja limsa- ja vichypulloja, ja haluaisinkin löytää tyylikkään pullon, joka kestäisi ihan jonkin aikaa. Minua on mietityttänyt, kuinka kauan muovista vesipulloa voi käyttää, ennenkuin sen naarmuihin alkaa pesiytyä bakteereja ja siksi mietinkin kannattaako muoviseen vesipulloon panostaa. Toisaalta minua arveluttaa lasinen pullo, entä jos se särkyy laukkuuni? En myöskään halua sporttipulloa, sillä sellainen minulla on erikseen treenejä varten. Lukisin mielelläni suosituksia vesipulloista. Millaista pulloa sinä käytät? 

2 kommenttia:

  1. Mulla on ollut jo pidemmän aikaa missiona löytää "se täydellinen vesipullo", ihan vaan inspiraatioksi veden juonnille. Haluaisin kovasti opetella juomaan vettä enemmän - se tekisi kokonaisvaltaisesti niin älyttömän hyvää. Mulla tosin on tähän päälle vielä sekin ongelma, että mikäli sulla on vesipulloneuroosi, mulla on vesineuroosi. Mä en voi juoda kuin pullotettua lähdevettä tai meidän omasta kotoa otettua hanavettä... En vaan pysty juoda mitään muuta vettä - nousee ylös. Korvien välissähän tämä on... Uh!

    Tällä hetkellä mulla on ns. kotijuomapullona muistaakseni pintin kokoinen kannellinen "muki" pillillä, töissä kulkee mukana muistaakseni Prismasta ostettu vaaleanvioletti pullo, jossa on läpällinen korkki. Tuo on toiminut tosi hyvin, korkki / kansi on tosi tiivis ja oon kyllä muutenkin tykännyt! :) Kotosalla taas tuo pillillinen on mennyt tosi kivasti - Suomessa taitaa olla aika suosittuja lasiset vastaavat. Mä oon ostanut tuon kotipulloni muistaakseni joskus miehen työpaikalta, ja just googlailin - se on tosiaan siis Copcon "Sierra Tumbler". En tiedä, myydäänkö noita miten Suomessa, mutta tuo on ollut kaikin puolin älyttömän hyvä myös!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaunis vesipullo voi tosiaan toimia myös inspiraationa veden juonnille. Olen yrittänyt saada miestäni juomaan enemmän työpäivän aikana vettä neuvomalla, että täyttäisi työpöydälle vesipullon, josta siemailisi pitkän päivää. Ehkäpä hyvännäköinen pullo innostaisi häntä veden juontiin!

      Se on minulle tärkein kriteeri, että korkki on varmasti pitävä. En tosiaan halua sitä, että laukkuni lilluu vedessä! Pillillinen juomapullo kotikäytössä ei ole ollenkaan huono ajatus, pillillä juodessa kun kaikki juoma maistuu paremmalta! :D Nopean googlailun perusteella mainitsemiasi pulloja ei myydä Suomessa, mutta esimerkiksi amazonista niitä löytyy. Täytyy laittaa korvan taa!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Proudly designed by | mlekoshi Playground |